Numărul românilor care şi-au mai păstrat ceva economii pentru a prinde promoţiile din ianuarie nu este foarte mare, luând în calcul numărul de vizitatori din timpul săptămânii prezenţi în centrele comerciale din Bucureşti. Mai mult, nici reducerile afişate de magazine nu-i mulţumesc pe consumatori.
"Reducerile nu sunt însă semnificative şi nu sunt aplicate pentru multe produse. Eu am văzut o pereche de pantaloni care mi-au plăcut şi nu au reducere", mai spune Paula.
Chiar şi aşa, preţurile cu până la 50%, uneori chiar 70% mai mici nu sunt suficiente pentru a-i face pe români să se înghesuie în magazine.
"Aceasta nu e perioada de reduceri. Este perioada de promoţii de dinainte de perioada de reduceri", explică vânzătoarea magazinului Bershka de la parterul centrului comercial Unirea shopping Center din Capitală. Promoţiile în acest magazin au început pe 2 ianuarie şi durează până pe 14 ianuarie. În ziua următoare încep adevăratele reduceri de iarnă.
Vremea cozilor la casele de marcat a trecut
Diferenţa între cele două perioade, potrivit vânzătoarei magazinului Stradivarius din mall-ul AFI Palace, este că în perioada de reduceri, care începe oficial pe 15 ianuarie, preţurile scad chiar cu mai mult şi mai multe produse beneficiază de scădere de preţ. La reduceri intră însă produsele care mai rămân după perioada de promoţii.
În ultimul an, aceste perioade s-au succedat aproape în permanenţă, retailerii utilizând astfel toate armele şi toţi aşii din mânecă pentru a-i atrage pe cumpărători. Dacă în urmă cu doi ani, când criza încă nu îşi arătase colţii, în perioada de reduceri puteai să îţi aştepţi rândul la coadă câteva minute bune, după cinci, chiar zece alţi cumpărători, astăzi cozile sunt doar o amintire a vremurilor bune. Consumul a scăzut cu circa 6% în primele zece luni ale anului, iar hainele au fost printre primele tăiate de pe lista de cumpărături de către români.
Deşi nici nu se terminase 2010 şi magazinele începuseră să îşi decoreze vitrinele cu pancarde de reduceri, clienţii se lasă aşteptaţi.
Cei mai nerăbdători retaileri au dat startul perioadei de promoţii la jumătatea lunii decembrie, pentru a-i atrage pe români în magazine. Alţii au aşteptat începutul noului an.
Cu toate acestea, în magazine clienţii pot fi număraţi pe degete. Numărul celor care cumpără însă, este chiar mai mic. În cinci minute, pe la casa unui magazin din centrul Bucureştiului nu a trecut decât un singur client. Deşi magazinele şi-au tapetat geamurile cu mesaje precum "Promoţie" sau "Reduceri" în culori ţipătoare, vânzările nu au crescut puternic.
"Se vinde cam la fel ca în decembrie când nu aveam reduceri", spune vânzătoarea unui magazin. Părerea este împărtăşită şi de alte vânzătoare, care spune că în perioada următoare, când va începe perioada oficială de reduceri, numărul clienţilor ar putea creşte simţitor. Acum o rochie la Zara poate costa 99 de lei, faţă de 189 de lei anterior. O bluză la New Yorker este 66,9 de lei faţă de 109 lei, iar o pereche de pantofi la Musette costă 335 de lei, faţă de 559 de lei înainte de reducere.
Deşi reduceri există, cumpărătorii spun că nu sunt suficient de mari
O altă cumpărătoare dintr-un mall din Bucureşti spune că reducerile o îndemnau să cumpere, însă în acest an nu s-a întâmplat la fel. "Anul acesta nu am cumpărat nimic încă. Anterior cumpăram şi în perioada de reduceri şi în restul anului. Semnul de reduceri pe etichetă mă determina uneori să cumpăr."
În mod tradiţional, în fiecare an există două perioade de reduceri. În timp de criză însă, nu s-a mai ţinut cont de ele. În Franţa însă, guvernul stabileşte anumite perioade ale anului când retailerii îşi pot pune marfa la reduceri. Acestea încep în ianuarie şi respectiv iulie - data exactă variază - şi durează în medie şase săptămâni. Discounturile sunt progresive şi pot începe de la 20-30% la începutul perioadei şi pot ajunge la chiar peste 70% aproape de sfârşitul sezonului de reduceri. Există oraşe, cunoscute destinaţii de shopping, unde în prima zi de reduceri cumpărătorii fac coadă în faţa magazinelor chiar înainte ca acestea să se deschidă pentru a găsi articolele dorite la un preţ mai mic. La reduceri intră toate produsele din colecţia actuală (în ianuarie intră la reduceri colecţia de toamnă-iarnă, iar în iulie cea de primăvară-vară) şi cele anterioare.
Acest lucru nu este diferit nici măcar în România. Lipseşte însă aerul reducerilor, deşi magazinele au făcut tot posibilul ca acesta să se simtă. Magazinul Zara şi-a îmbrăcat nu doar ferestrele, ci şi manechinele cu mesaje precum Sale. De asemenea, diferă şi perioadele de reduceri sau promoţii de la retailer la retailer. La FOX sesiunea a început la jumătatea lunii decembrie şi se termină la sfârşitul lui ianuarie. La Musette durează de pe trei ianuarie până pe 28 februarie, la Nisa reducerile se încheie tot pe 28 februarie, însă la Kanvelo nu este menţionată decât data de început 31 decembrie 2010.
Cum se fac campaniile
Jucători precum Zara, C&A, New Yorker şi Mango aplică în primă instanţă reduceri mai mici în perioada aşa-numită "de promoţii" şi ulterior vin reducerile mai mari. Ei aplică astfel modelul din afară, unde reducerile sunt progresive. Alţi retaileri dau direct startul perioadei de reduceri. Aceştia sunt de regulă jucătorii români, precum Nissa, Musette sau TinaR. "Reducerile practicate la noi nu sunt la fel de mari ca în străinătate. În România şi preţurile iniţiale sunt mai mari. După reduceri ele ajung să fie similare preţurilor iniţiale din străinătate. La ei reducerile de 90% chiar sunt reale", spune Alexandru, un cumpărător care a plecat din mall fără să cumpere nimic.
sursa: zf.ro
0 comments:
Post a Comment